Rodos, o insulă cu atracții turistice variate

via Site Settings ‹ idjourney — WordPress.com

Rodos a fost prima insulă grecească vizitată și pot spune că ocupă un loc special în inima mea.  Ne propusesem inițial să închiriem o mașină pentru o zi, însă la sfârșitul acelei zile am realizat că această insulă are atât de multe de oferit încât trebuie să continuăm și a doua zi.

Și acum puțină geografie: Rodos, cea mai mare insulă din grupul Dodecanese, se întinde apoximativ între 350 și 360 lat.N, fapt ce se reflectă în temperaturile foarte ridicate din lunile iulie și august (media lunară 26/270C) când apa mării este de circa 250C. Partea de vest a insulei are ieșire la Marea Egee unde, datorită curenților puternici, valurile mătură zilnic plajele ce în marea lor majoritate au pietricele de toate culorile. Am observat, de asemenea, că pe coasta de vest sunt cele mai multe hoteluri de patru stele, probabil pentru a compensa acest neajuns. Partea de est a insulei are plaje foarte diverse: cu nisip fin auriu sau negru, cu stânci prăvălite în mare și plaje înguste sau din contră cu plaje late și lungi, cu mici golfuri ideale pentru snorkeling sau scuba diving.

Plajele care mi-au placut cel mai mult au fost: Tsambika, Anthony Quinn, Lindos, Kalithea, Faliraki, toate situate pe coasta de est. Ne-am oprit și pe plaja Ixia pentru a admira apusul.

Tsambika mi-a plăcut pentru nisipul fin, auriu, apa incredibil de limpede și peisajul din jur, iar Anthony Quinn pentru sălbăticia locului. Actorul Anthony Quinn a îndrăgit această insulă în timpul filmărilor la Turnurile din Navarone și a încercat fără succes, potrivit publicației ,,The Guardian”, să cumpere acest golfuleț (izolat la acea vreme) în vederea construirii unui centru pentru actorii, producătorii și regizorii din lumea filmului.

Lindos este ofertant datorită plajei cu nisip fin, a apei, a tavernelor, precum și a priveliștii superbe către Acropolele Lindos (templul Athena Lindia, castelul cavalerilor Sf. Ioan etc) a căror vizitare nu trebuie ratată. De aici se deschide o panoramă superbă către idilicul golf St. Paul. Kalithea și Anthony Quinn sunt ideale pentru snorkeling și scuba diving. Thermele din Kalithea au fost valorificate încă din antichitate.  În greacă, kali înseamnă ,,priveliște frumoasă”, așa că merită să mergeți până acolo. În Kalithea am făcut scuba diving, experiența fiind uimitoare.

Faliraki este o stațiune cosmopolită, ce are o plajă lată și lungă cu nisip auriu, negru și roșiatic. Tot aici este și WaterPark (http://www.water-park.gr/).

Extremitatea sudică a insulei oferă un fenomen geografic spectaculos generat de maree. Capul Prasonisi în perioada fluxului, datorită creșterii nivelului apei, devine insulă. Noi am ajuns în jurul orei 17 când apa mării acoperise o mare parte a fâșiei de pământ ce făcea accesul către extremitatea sudică a insulei. Cu toate acestea, am putut vedea cum părți din fâșia de pământ sunt înghițite de apă. Aici este raiul surferilor datorită vântului puternic. Nu există facilități pentru a face plajă. Din păcate, autoritățile grecești nu interzic pătrunderea motoarelor pe nisip. Am văzut oameni care intrau cu mașina ori cu motocicleta pe nisip, deși exista o parcare amenajată.

Insula Rodos a devenit cunoscută, în perioada antică, datorită comerțului. Orașul Rodos conservă foarte bine urmele lăsate de toți cei ce l-au cucerit de-a lungul vremii. Zidurile fortificate construite în secolul al XIV-lea, pe timpul cavalerilor Sf. Ioan din Ierusalim, baia turcească, clădirile construite în timpul dominației venețiene dau unicitate acestui oraș. În 1988, orașul medieval a intrat în patrimoniul mondial UNESCO. În nordul orașului puteți vedea diferența dintre partea de vest și cea de est a insulei: în vest valurile sunt omniprezente, în timp ce în est marea este liniștită. Tot aici există un acvariu micuț și interesant.

Situri arheologice găsiți și în Ialysos, Kamiros, Lindos etc (http://www.rhodesguide.com/travelguide/rhodes_monuments.php).

Valea fluturilor (Petaloúdes) este o rezervație naturală ce protejează o specie de arbori unică în Europa, Liquidambar orientalis, fiind totodată habitatul natural a milioane de fluturi ce pot fi admirați din iunie și până la sfărșitul lunii august. Noi am vizitat insula în septembrie și nu am fost aici.

În ceea ce privește lăcașurile de cult nu vă pot spune decât că am vizitat biserica bizantină Tsambika. Pentru a ajunge la ea trebuie să urcați 350 de trepte, efortul fiind răsplătit de priveliștea uimitoare către plaja Tsambika. La baza scărilor, unde vă puteți parca mașina se găsește restaurantul Panorama. Aici am mâncat unele dintre cele mai bune scoici, a căror rețetă am experimentat-o și acasă.

Cele șapte zile petrecute în Rodos nu au fost suficiente pentru a vedea tot ceea ce poate oferi această insulă, așa că mă voi întoarce cu drag aici.